میرزا حمید

میرزا حمید

میرزا حمید هنرمند خیابانی است که نقاشی‌هایش را با قلمو و به رنگ خاک اُخرا با الهام از نقاشی انسان‌های نخستین در غارهای قدیمی، بر در و دیوار شهر به تصویر می‌کشد.

نقاشی‌های میرزا حمید در عودلاجان غربی

معرفی میرزا حمید

این هنرمندِ مرموزِ ایرانی چند سالی است با نام «میرزا حمید» به نقش‌آفرینی بر دیوارهای کوچه و پس کوچه‌های شهر به خصوص در محله‌های دنج و قدیمی و متروک می‌پردازد.

او در خلق آثار هنری سبک خاص خودش را دارد و همین سبک خاص به گونه‌ای به امضای او تبدیل شده است، البته در تعدادی از آثارش دو دایره توپر و تو خالی در درون هم به عنوان امضای هنرمند در گوشه‌ای از کار قرار گرفته است. یکی دیگر از جنبه‌های خاص بودن این هنرمند نشان ندادن چهره‌اش می‌باشد. با وجود آثار زیادی که خلق کرده حتی در فیلم‌هایی که از مراحل کشیدن نقاشی‌هایش در صفحات مجازی به اشتراک گذاشته، چهره‌اش پوشانده شده است و همین امر باعث شده به هنرمندی مرموز تبدیل شود که اطلاعات زیادی در مورد بیوگرافی‌اش موجود نباشد.

سبک کاری هنرمند

نقاشی‌های میرزا حمید را می‌توان در کوچه پس کوچه‌های محله‌های مختلف تهران مانند عودلاجان، سنگلج و سایر محله‌های تهران پیدا کرد و حتی در شهرهایی مانند دمشق و خرمشهر در محله‌های تخریب شده و بر دیوارهای باقی مانده از ساختمان‌های قدیمی نمونه‌هایی از آثار میرزا حمید یافت می‌شود.

تمامی این آثار تک رنگ بوده و به رنگ گِلِ اُخرا یا خاک سرخ با الهام از نقاشی‌های نیاکانمان در غارهای قدیمی و با قلمو بر دیوارها کشیده شده است و بر خلاف بسیاری از هنرمندان خیابانی، برای نقاشی‌هایش از اسپری استفاده نمی‌کند.

دیوارهای شهر، گالریِ آثار میرزا حمید

دیوارهای شهر محلِ خلق آثار هنری میرزا حمید است. او در مصاحبه‌اش در مورد دلیل انتخاب دیوارهای شهر در خرابه‌ای در محله عودلاجان گفته است: «فضایی که این نقاشی‌ها در آن ارائه شده فرقش با گالری این است که این نمایشگاه 24 ساعت شبانه روز تا زمانی که این فضا تخریبِ کامل نشده ادامه دارد و هر کسی هر زمان بیاید می‌تواند از آنها بازدید کند»

منابع بیشتر برای آشنایی با این هنرمند در ادامه متن قرار گرفته و اگر دوست داشتید این آثار را از نزدیک ببینید می‌توانید به تورهای ارائه شده در ادامه‌ی مطلب مراجعه  کنید.

صفحه اینستاگرام میرزا حمید

مقاله چلچراغ در مورد میرزا حمید با عنوان «غارنشینی که ول می‌چرخد»