تور تهرانگردی

تور تهرانگردی چیه و تورهای تهران‌گردی من چه فرقی با بقیه تورها داره؟

تور تهران گردی - بیتا منتظر در منیریه
تور محله گردی

این روزها در مورد تور تهران‌گردی، تور پیاده‌گردی، تور محله‌گردی، تور شهرگردی و … زیاد می‌شنویم. همه‌ی این تورها شامل گشت و گذار و پیاده روی در کوچه پس کوچه‌های شهر هستن و بعضی‌هاشون به نسبت موضوعی که روش تمرکز دارن اسم خاصی به خودشون می‌گیرن و تخصصی‌تر می‌شن و تورهای معماری‌گردی، تورهای موزه‌گردی، تورهای گالری‌گردی و هنرگردی و … نام‌هایی هستن که تورهای شهریِ تهران را تعریف می‌کنن.

اما این همه تنوع از کجا میاد و آیا تهران اصلا ظرفیت برگزاری این همه تور مختلف رو داره؟

در جواب باید بگم بله تهران ظرفیت تورهای متنوع شهری رو داره به چند دلیل که الان بهشون می‌پردازم. اما قبل از بررسی این موارد می‌تونید با مراجعه به صفحه تورها می‌تونید لیست تمام تورهای تهرانگردی رو مشاهده کنید. برگردیم سراغ موضوع اصلی سوال این بود آیا تهران ظرفیت برگزاری این همه تور رو داره؟

در نگاه اول تهران شهر شلوغ و آشفته‌ایه که ترافیک و آلودگی و شلوغیِ بیش از حدش باعث شده به شهری بی‌هویتی تبدیل بشه، اما توی این شهر شلوغ و آشفته یکی از معدود چیزهایی که باعث ایجاد حس تعلق و هویت می‌شه داستان‌ها و روایت‌های آدم‌ها و مکان‌های مختلفشه.

تهران بیشتر از 200 ساله که پایتخت ایرانه و همین پایتخت بودن باعث شده در طول این سال‌ها میزبان اتفاق‌های مختلف باشه و امکانات متنوعی مثل موزه‌ها، گالری‌ها و کاربری‌های فرهنگی، هنری، سیاسی و … در تهران تراکم بیشتری نسبت به سایر شهرهای ایران دارن.

همین توزیعِ نامتوازنِ امکانات توی پایتخت باعث مهاجرت تعداد زیادی از مردم شهرهای دیگه به تهران شده و تنوع اقوامِ ساکن در تهران باعث شده این شهر راوی داستان‌های آدم‌های مختلف از سراسر ایران باشه. از کوچه‌ها و خیابون‌هایی که نامشون رو وامدارِ این افراد هستن بگیرید تا خانه‌ها و بناهایی که به نحوی وجودشون با داستانِ زندگیِ آدم‌های مختلف گره خورده.

هدف از برگزاری تور تهرانگردی روایت‌محور پیدا کردن جالب‌ترین داستان‌ها و روایت کردنشون برای مردمه تا تاریخ شفاهیِ این شهر فراموش نشه و مردم احساس تعلق بیشتری به شهرشون داشته باشن و نسبت به حفظ میراثِ شهریشون حساس‌تر باشن.

حالا تور تهرانگردی من چجوری طراحی می‌شه و تمرکزش روی چیه؟

از اونجایی که علاقه‌ی شخصی من به معماری، هنر و تاریخه، بنابراین تمرکز بیشترِ روایت‌هایی که توی تورها تعریف می‌کنم روی همین موضوع‌هاست.

تورها چطوری طراحی می‌شن و مسیرشون شکل می‌گیره؟

تورهایی که تعریف می‌کنم براساس داستان‌ها و روایت‌هایی که در کتاب‌ها و فیلم‌های مستند و مصاحبه و … دیدم شکل می‌گیره. هر زمان تعداد داستان‌ها و روایت‌هایی که از یک مکانِ خاص یا محله‌ی خاص جمع‌آوری کردم به استانداردِ حداقلی برای برگزاری تور رسید، تصمیم می‌گیرم برای آن محدوده یا محله‌ی خاص تور برگزار کنم.

برای طراحی مسیر چندین و چند بار توی خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های آن محله پیاده‌گردی می‌کنم و در طول این پیادهگردی‌ها از مردم و اهالی محل سوال‌هام رو می‌پرسم تا خط سیر روایت‌هام کامل تر بشه و بعد از پیدا کردن پتاسیل‌های دیدنیِ اون محله و بررسی زمانبندی و مسیرهای مختلف در نهایت بهترین و جذاب‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنم و براش تور تعریف می‌کنم.

هر کدوم از این تورها ممکنه تِمِ خاص خودشون رو داشته باشن. یه جا ممکنه تمرکز روی معماری باشه، یه جا بافتِ و تاریخچه شهر، گاهی ممکنه به هنر بپردازم و گاهی زندگینامه‌ی شخص خاصی که از مشاهیرِ یکی از محله‌ها بوده، یه موقع به یک واقعه‌ی تاریخی می‌پردازم و گاهی یک خاطره‌ی خاصِ جمعی رو روایت می‌کنم، خلاصه که همه‌ی تورها بر اساس همین روایت‌ها شکل می‌گیرن و ترکیبی از محله‌گردی و موزه‌گردی هستن و به صورت پیاده در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر برگزار می‌شن.

طراحی پکیج یادگاری اختصاصی برای هر تور

برای تمام تورها یک پکیج یادگاری از 10 عدد کارت پستال کوچک طراحی می‌کنم که این کارت پستال‌ها برای هر تور مخصوص به خودش طراحی می‌شه و شامل عکس‌ها یا نقشه‌های قدیمی از افراد و مکان‌هاییه که قراره داستانشون رو تعریف کنم. این پکیج‌های یادگاری در هر توری به شرکت‌کننده‌ها داده می‌شه تا هم به درک بهترِ اون روایت‌ها کمک کنه و هم یادگاری از اون تور تهرانگردی در اون محله‌ی خاص باشه.

نحوه شرکت در تورها

شما از راه‌های زیر می‌تونید در این تورها شرکت کنید:

  1. ثبت نام در تورهای گروهی که جمعه‌ها و تعطیلات رسمی برگزار می‌شه: برنامه‌ی تورِ تعطیلات آخر هفته، از ابتدای هفته روی سایت مشخص می‌شه و توری که قراره در هفته جاری برگزار بشه یک علامت قرمز رنگ داره، می‌تونید در واتس اپ بهم پیام بدید و در اون تور ثبت نام کنید
  2. ثبت نام گروهی: در صورتی که تعدادتون بیشتر از 6 نفر باشه هر کدوم از تورها رو برای هر روزی در وسط هفته به غیر از روزهای تعطیل می‌تونید ثبت نام کنید تا اون تور به صورت اختصاصی فقط برای گروه شما برگزار بشه. فقط کافیه از هفته‌ی قبلش بهم خبر بدید تا هماهنگی‌های لازم رو انجام بدم
  3. رزرو برای اجراهای آینده: اگر تمایل داشتید در اجراهای بعدیِ هر کدوم از تورهای قدیمی شرکت کنید، نام و نام خانوادگیتون رو به همراه شماره تماستون به آدرس واتس اپم ارسال کنید تا اولین اجرای مجددِ تورهای قدیمی بهتون اطلاع رسانی بشه.