فیشرآباد

فیشرآباد

روایتی از پلتفرم شهری فیشرآباد وخشکشویی پاکان یا کانادا اکسپرس سابق در جوار خیابان سپهبد قرنی یا فیشرآباد سابق.

اگر اهل پیاده‌گردی در شهر تهران باشید احتمالا در شهرگردی‌هایتان در کوچه و پس کوچه‌های حوالی خیابان سپهبد قرنی با ساختمانی چهار طبقه با پنجره‌های آبی و بام سبز برخورد کرده‌اید که معمولا یک فولکس واگن نارنجی رنگ در جلوی آن پارک شده است و بر سر در ورودی‌اش با لوگوی زرد رنگی نوشته شده است فیشرآباد.

این ساختمان متعلق به خشکشوی پاکان است که تاریخچه‌ی شکل‌گیری‌اش به دهه‌ی 40 باز می‌گردد. آقای امید علیزاده، موسس پلتفرم فیشرآباد در مورد تاریخچه‌ی این ساختمان به نکات جالبی اشاره کردند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

تاریخچه‌ خشکشویی پاکان یا کانادا اکسپرس سابق

پدر آقای علیزاده در دهه‌ 40 بعد از سال‌ها کار کردن در زمینه‌های مختلف از جمله در بخش خشکشویی بیمارستان‌های مطرح تهران، تصمیم می‌گیرند خشکشویی خودشان را در حوالی خیابان فیشرآباد راه‌اندازی کنند. برای تجهیز این خشکشویی از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها و تجهیزات کانادایی استفاده کردند و در ساختمانی 4 طبقه در حاشیه‌ی خیابان فیشرآباد که به همین منظور طراحی و ساخته شده بود، خشکشویی کانادا اکسپرس را راه‌اندازی کردند.

این خشکشویی یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین خشکشویی‌های تهران محسوب می‌شد که تمامی تجهیزاتش از کانادا وارد شده و روند کار به صورت کاملا اتوماتیک و ماشینی تعریف شده بود و تا به امروز کیفیت خود را حفظ کرده و از بعد از انقلاب با نام جدید «پاکان» به اهالی این منطقه خدمات رسانی می‌کند.

آقای امید علیزاده، فرزند آقای علیزاده و موسس پلتفرم فیشرآباد، در سال 1396 ساختمان قدیمی خشکشویی را بازسازی کرده و در ساختمان جدید از فضای سبز در نماسازی و سلول‌های خورشیدی در بام جهت شارژ باتری‌های خشکشویی بهره بردند.

حضور فولکس واگن نارنجی رنگ در جلوی ساختمان به این دلیل است که یادآوری کند، صاحب خشکشویی پاکان یکی از اولین کسانی بودند که در تهران سیستم خدمات سیار را برای کسب و کارشان راه اندازی کردند و برای مشتریانشان خدمات سیار ارائه می‌دادند.

چرا فیشرآباد؟

یکی از اقدامات مهم آقای علیزاده پیدا کردن تاریخچه این خیابان بود که حدود یک سال با کمک یک گروه پژوهشی با بررسی دقیق اسناد و تاریخ شفاهی این منطقه به وقوع پیوست. سال‌های پایانی قاجاریه و زمان رضاشاه این محله فیشرآباد نامیده می‌شد و در دوره‌ی پهلوی دوم نام آن به سپهبد زاهدی تغییر کرده بود و بعد از انقلاب تا به امروز به نام سپهبد قرنی شناخته می‌شود. اما هنوز ساکنین قدیمی این خیابان را به نام فیشرآباد می‌شناسند.

این گروه طی تحقیقاتشان پی بردند که ظاهرا موسیو فیشر، کارمند سفارت اتریش مجارستان بوده است که در اواخر قاجار در خارج از شهر تهران در محدوده‌ی شمال شرقی میدان فردوسی مابین دروازه دولت و دروازه یوسف‌آباد حوالی خیابان فیشرآباد باغ و عمارتی داشته است که بعدها به دلیل وجود آن باغ و عمارت، نام خیابانی که در مجاورت آن شکل گرفت را فیشرآباد گذاشتند. بعد از فوت موسیو فیشر و همچنین گسترش تدریجی تهران از سمت شمال، اثری از آن باغ قاجاری باقی نمی‌ماند و به مرور در دوران جنگ جهانی دوم همزمان با ورود متفقین به ایران، زمین‌های اطراف آن باغ قاجاری کاربری نظامی می‌گیرند و بعدتر در دوران پهلوی دوم با ساخت‌و‌سازهای جدید صورت گرفته فرم شهری این محدوده کاملا تغییر کرده و از باغ موسیو فیشر جز یک نام چیز دیگری باقی نمی‌ماند.

آقای علیزاده روایتی مفصل‌تر از داستان زندگی موسیو فیشر و اسناد و مدارکی که به تاریخچه خیابان فیشرآباد مربوط می‌شد را در سال 1398 در نمایشگاهی با عنوان «داستان مسیو فیشر و تولد یک محله» در محل کنونی پلتفرم فیشرآباد در همین ساختمان به نمایش گذاشتند. پس از آن تمامی ساکنان محله این امکان را داشتند که با روایتی درست از داستان شکل‌گیری فیشرآباد آشنا شوند و احساس تعلق بیشتری به این محله داشته باشند.

آقای علیزاده علاوه بر این نمایشگاه فعالیت‌های دیگری همچون کمپین یک قطره آب را نیز راه‌اندازی کردند که به بحران آب و فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب در شهر تهران پرداختند و پلتفرم شهری فیشرآباد را برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تهران راه‌اندازی کردند.

هدف اصلی از شکل گیری این فضای کار اشتراکی، کمک به پروژه‌هایی است که ارزش افزوده‌ای برای شهر و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان در تهران داشته باشند. بنابراین پروژه‌هایی که پروپوزالشان مورد تایید قرار بگیرد امکان همکاری و استفاده از این پلتفرم را می‌توانند داشته باشند.

در حال حاضر در این ساختمان علاوه بر خشکشویی و پلتفرم شهری فیشرآباد، کافه‌ای با عنوان کافه پاز (به معنی توقف) نیز وجود دارد که شهروندان را به مکث و توقف در فضای شهری دعوت می‌کند. پیاده‌روی مجاور این کافه کمی تعریض شده است که امکان توقف برای عابرین پیاده فراهم شود و در دو طرف آن نیز درختان کهندار کاشته شده است که یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های گیاهی جهان محسوب می‌شود.

آدرس پیج اینستاگرام پلتفرم شهری فیشرآباد

آدرس پیج اینستاگرام کافه پاز